woensdag 27 november 2019

Wiskunde: breuken: stambreuk van een hoeveelheid

Van breuken maken we altijd iets lekkers! 
Vandaag leerden we een stambreuk nemen van een hoeveelheid.
Na de les werden de koekjes met plezier verorberd :-)
We doen het zo:



We verdelen 10 koekjes in 5 gelijke groepjes (noemer = getal onder de breukstreep)
In elk groepje zitten 2 koekjes want 10:5:2


We nemen 1 groepje ( teller = getal boven de breukstreep)


Ik heb dus 2 koekjes ( 1 groepje van 2 koekjes)


We verdelen 12 koekjes in 4gelijke groepjes (noemer = getal onder de breukstreep)
In elk groepje zitten 3 koekjes want 12:4=3


                                 We nemen 1 groepje ( teller = getal boven de breukstreep)
                                           Ik heb dus 3 koekjes ( 1 groepje van 3 koekjes)


Ik verdeel 15 koekjes in 3 gelijke groepen
In elk groepje zitten 5 koekjes want 15:3=5


Ik neem 1 groepje dus ik heb 5 koekjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten